2021 JURY

JURYN för INDIVIDUELLA KLASSEN

Sanna Ekman är multikonstnären som började som barnskådespelare i Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin (1968) och i Tage Danielssons adventskalender Herkules Jonssons storverk (1969). Efter det tog dansen över, och via Balettakademin blev det danshower vid 14 års ålder och turnéer vid 16. Hon dansade, regisserade och koreograferade. I filmvärlden har Sanna arbetat bakom kameran som assistent, platsletare och rollsättare vid många olika långfilmer. Framför kameran gjorde hon debut i Gösta Ekmans Morrhår och ärtor (1986), och började kort därefter skådespelarutbildningar i USA, bl.a Actors Studio i New York. I sex år fokuserade hon studier på Lee Strasbergs skådespelarteknik Method Acting. Åter i Sverige har Sanna haft många olika roller inom teater, film och i TV-serier som t.e.x i Pernilla Augusts långfilm Blindgångare och i långkörarna på SVT Tre kronor och Nya tider. Parallellt med skådespelarkarriären har Sanna studerat film- och teaterregi, undervisat i scenisk framställning och ägnat sig åt konst i olika former. Hon gjorde filmregissörsdebut 2015 med kortfilmen Run, ran, run, som blev mångfaldigt prisbelönt. Sedan tio år driver Sanna även ett konstgalleri i Sankt Olof på Österlen

Solin Bakircian är en Stockholmsbaserad kurdisk-armenisk regissör på 24 år som rätt nyligen flyttade till huvudstaden efter att ha spenderat majoriteten av sitt liv mitt ute i ingenstans, i närheten av Uppsala. Just nu studerar Solin en kandidat i regi på Stockholms Konstnärliga Högskola. Solins väg till filmvärlden har varit tuff, då det innebar att hon var tvungen att gå emot en kultur som motstred hennes drömmar om att skapa film. 2017 bröt hon sig loss från detta och sedan dess både jobbar hon, samt studerat film på heltid. Först blev det webb-TV i England och tillbaks i Sverige pluggade hon bl.a dokumentärfilm på Biskops Arnö. Utöver detta har Solin varit med och/eller skapat egna filmer och kortfilmer på heltid. Hon arbetar med filmer om People Of Color, där historier lyfts fram som inte berättas i denna vita- samt mansdominerande bransch. Inom detta är Solin otroligt intresserad av att skildra relationer, varelsers rättigheter och HBTQIA+. Just nu arbetar hon med tre olika egna projekt inom både dokumentär och fiktion som behandlar ämnena realism och komedi. Solins första dokumentär, den poetiska Bavo, bavê mino fick Silver på SKFF 2020.

Hjalmar Palmgren är filmproducenten som har en lång och gedigen karriär med sig, både inom film och TV. Han brinner för att lyssna på människors berättelser om livet och ser film som den finaste konstformen för dessa berättelser. Hjalmar har bland annat varit bearbetningsproducent på SVT Drama, dokumentärfilmskonsulent på Filminstitutet, projektledare på SVT, Filmstödschef och senare Senior advisor på Filminstitutet. Hjalmar är numera även konsult inom kultursektorn och VD på det egna bolaget PALMGRENVISION   och han producerar film i bolaget DOCSTER Bl.a Ett Hjärta är alltid rött, en historia om Ebba Grön och om drivkraften att få utveckla sig konstnärligt och musikaliskt och samtidigt kämpa för att behålla sina politiska ideal i en alltmer kommersiell miljö och samtid. Som associerad producent har Hjalmar tillsammans med Helion Film producerat långfilmsdokumentären Skogen som även är en outreach-kampanj för att få fler att engagera sig i detta viktiga ämne.

JURYN för FILMSKOLEKLASSEN

Margarete Jangård är filmproducenten vars filmiska fokus ligger på kreativ dokumentärfilm. Sedan 2003 arbetar hon på WG Film vars dokumentärfilmer görs med hjärta, själ och uthållighet och med hög kvalitet för en internationell publik.  Filmerna har visats världen över i olika forum för diskussioner och på internationella filmfestivaler, såsom Sundance, Berlinale och Cannes. Tillsammans med kollegan Fredrik Gertten ansvarar de för företaget och arbetar för att deras filmer får ett liv även utanför skärmen som ett verktyg för förändring. Magdalena står bakom filmer såsom PUSH (2019), BECOMING ZLATAN (2016), BIKES VS CARS (2015), BIG BOYS GONE BANANAS!* (2012), LOVE ALWAYS, CAROLYN (2011), I BOUGHT A RAINFOREST (2010), BANANAS! (2009), MILKBAR (2008) och många fler. Tidigare har Margarete frilansat inom filmvärlden med ett flertal projekt inom genrer som drama, reklam och information- och utbildningsfilm. Hon har även arbetat som produktionsledare och producentassistent på SVT Malmö.

Jonathan Wilhelmsson är regissör, fotograf och filmredigerare från Mockfjärd i Dalarna som utbildat sig i filmskapande på Sydney Film School i Australien. 2017 gjorde han sin examensfilm Waltzing Tilda, en post-apokalyptisk komedi om den sista kvinnan på jorden. Filmen har vunnit många priser “world wide”, Efter examen har Jonathan, med Sverige som utgångspunkt, jobbat över hela världen med allt från reklamfilm och dokumentära serier till fortsatt arbete inom fiktion i korta och långa format. Han är närmast aktuell med kortfilmen ’Untitled Earth Sim 64’ på sitt eget bolag Wilhelmsson Film och är ofta även producent eller medproducent i andra produktioner. Jonathan var 17 år när en av hans första filmer When Time Stands Still, anmäldes till Sveriges Kortfilmfestival 2010 och vann då pris både för bästa ungdomsproduktion och för bästa effekter.

Monica Mazzitelli är regissören, författaren och samhällsskribenten från Rom som sedan några år bor och verkar i Sverige. Hon har tjugofem kortfilmer och tre böcker i bagaget och hennes kortfilmer och videor har deltagit på över 150 filmfestivaler och belönats med flertalet priser och utmärkelser. Efter att ha frilansat som journalist i Italien och Skandinavien började Monica år 2006 på en italiensk utbildning i filmskapande, med fokus på regi. Samma år debuterade hon som regissör med nollbudgetkortfilmen “The Disney Trap – How copyright steals our stories”, nu med över 1,8 miljoner visningar på Youtube. Som filmare, kultur- och samhällsskribent brinner Monica för mänskliga rättigheter med fokus på feministiska frågor. Hennes största film hittills, dokumentärfilmen Dignity, om några föräldrarlösa flickor som kämpar för sin framtid i Mozambique, har hedrats med tio internationella priser på festivaler världen över. Så även hennes senaste kortfilm/animation The Wedding Cake,en film om prostitution och pornografi, som ingår i ett större projekt som hon arbetar med för närvarande. Monica skriver för närvarande även på ett manus  till en TV-serie.