Vi välkomnar Juryn för Sveriges Kortfilmfestival 2024

Årets filmanmälningar är de flesta någonsin med drygt 250 filmer i Individuella Klassen och Filmskoleklassen, och nära hundra minutfilmer.

Vi är förstås oerhört glada för detta och våra jurymedlemmar och tackar stor och varmt juryn som härmed gör ett än mer fantastiskt och viktigt arbete.

Utifrån förbundets grundval, mångfald, jämställdhet och en breddad representation, väljer juryn ut alla filmer som visas på festivalen och de som blir pristagare.

  • Individuella klassen:
    • Marcus Carlsson
    • Åsa Widman Falewicz
    • Tess Quatri.
  • Filmskoleklassen:
    • Sylvia Ingemarsdotter
    • Marija Ratkovic Vidakovic
    • Ada Reinthal

Filmskoleklassen

Sylvia Ingmarsdotter

Filmklippare och lärare i filmklippning

Sylvia Ingemarsdotter, är filmklippare född 1949 i Väse, i Värmland. Hon bor sedan 1984 i Östra Rönnäs, Leksands kommun.

Sylvia är mest känd för att ha klippt Mannen på taket, Sällskapsresan och Fanny och Alexander samt att ha arbetat med Ingmar Bergman under 25 år. Det är således regissörer med mycket skilda förhållningssätt till film som kommit att förlita sig på Sylvia Ingemarsdotter. Hon har sagt att hennes uppväxt förmodligen var till nytta här.

Tre frågor

Vem är du och vad definierar dig?

Jag är en person som älskar djur och natur, rider, har två egna hästar på gården. Har sedan år 2000 arbetat som lärare i filmklippning på Högskolan Dalarna, en utbildning som jag varit med om att skapa. Har nu förtiden en anställning där på 20%.


Vad betyder årets tema för dig?

Årets tema betyder för mig inte att skrika högst, utan att våga använda sin röst.


Vad är dina förväntningar på festivalen?

Jag förväntar mig en festival med många kloka, insiktsfulla och kreativa filmer. Gärna med ett gott humör.

Jurymedlem i Filmskoleklassen

Marija Ratkovic Vidakovic

Filmskapare, Festivalproducent och Filmlärare

Marija Ratkovic Vidakovic, född 1985 i Kroatien, är sedan sju år film- och medielärare i Ludvika på Västerbergslagens utbildningsförbund(VBU) på ungdomsgymnasiet och på VBUs kulturskola med filmkurser för grundskolelever. Marija har en Magisterexamen i film-, tv- och scenkonstproduktionen vid Academy of Dramatic Art i Zagreb och var under den utbildningen även utbytesstudent Wayne State College i Nebraska. Hon har en examen i KPU-VAL utbildning vid Högskolan Dalarna för att bli legitimerad lärare inom film- och medieämnen, samt teater och har även utökat sin behörighet till svenska som andraspråk och fick 2023 certifikat inom IB-utbildningar: film, CAS och language ab initio.

Under sju år arbetade Marija som film- och kulturproducent i Kroatiska Film Föreningen och gick stegvis till VD position där hon ansvarade för budget- och personalansvar och för mer än 50 medarbetare. Hon gjorde internationella filmfestivaler och workshops för barn och ungdomar, tog hand om föreningens konstbio, filmproduktionsavdelning, samt bokförlagavdelning.

Marija har mer än 15 års erfarenhet i filmindustri som producent och regissör och projektleder sedan fem år Youth Cinema Network – ett internationell nätverk av ungdomsfilm. 2023 startade Marija i Ludvika och Smedjebacken Västerbergslagens Barnfilmfestival – En nationell filmfestival som visar svenska filmer gjorda av barn för barn. Genom kontinuerligt ideellt arbete i olika föreningar som arbetar med barn och ungdomar har Marija dessutom fått stor erfarenhet inom ramen av civilt samhälle och är nu med i styrelsen för Ludvika Filmstudio

Tre frågor

Vem är du och vad definierar dig?

Jag kan säga att jag har flera identiteter, så det beror på kontext. Jag började min karriär som filmproducent som jobbade mest med barn och ungdomar; sen blev jag också regissör med speciellt fokus på dokumentärfilm. När jag flyttade till Sverige började jag jobba som film- och medialärare; och utökade min behörighet till svenska som andraspråk. Jag är gift, har två söner och flyttade med min familj till Sverige för sex år sedan. Just nu jobbar jag som lärare, utvecklar mina egna filmprojekt samt utbildar mig inom pedagogiskt ledarskap magisterprogram vid Linneuniversitet.


Vad betyder årets tema för dig?

Jag uppfattar årets tema som en uppmuntran till oss alla filmskapare, att använda filmen som ett verktyg, som vår egen röst för att berätta om något som berör oss och om något som är viktigt för oss.


Vad är dina förväntningar på festivalen?

Jag har inga förväntningar – men jag menar det på ett positivt sätt!
”I’ll go with the flow” och jag ska ha det roligt med att vara med i juryarbetet och få se så många varierande filmer från hela landet!

Jurymedlem i Filmskoleklassen

Ada Reinthal

World Builder, in the Shell of the Old

Ada Reinthal föddes 1989 i Göteborg till två turnerande trubadurer. Under sin uppväxt på Lilla Otterhällan hade hon utsikt över hamninloppet och drömde om att en dag segla bort som Harry Martinsson eller Evert Taube. Sin första kamera, en Canon AE-1, fick hon i paket med en mörkrumskurs på sin 14-årsdag.

Även om hon inte gick till sjöss, kom hon 2009 till Sydney, Australien, för att studera vid universitet – dock visade sig akademilivet inte vara något för henne och hon hoppade av för att jobba som bildtekniker till vardags och i bar på helgerna.

Kameran hade följt med genom åren och 2013 började hon på Sydney Film School med den i åtanke – istället upptäckte hon Production Design och bestämde sig för att bygga världar istället för att fotografera dem. Hon stannade inom Art Department på allt från no-budget till Hollywood-produktioner i Sydney, fram tills hon snubblade tillbaka in i akademins värld 2017.

En väldigt annorlunda masterutbildning i konst och design kallade från en källare under en klubb i Amsterdam: University of the Underground. Där kombinerade hon sina erfarenheter som bildtekniker, Production Designer och nattlivsarbetare, och tog två år senare examen som Master Design of Experiences.

Sedan dess har hon tågpendlat mellan Stockholm och Amsterdam. I Stockholm har hon bland annat jobbat som tekniker på Regnbågsscenen på PRIDE och som tekniker och designer för Sveriges Kortfilmfestival. I Amsterdam strävar hon tillsammans med ARTivister, anarkister, kreatörer och andra neo-provos för att väcka de till synes sovande invånarna i huset som står i lågor.

Tre frågor

Vem är du och vad definierar dig?

Jag är Ada och det som definierar mig är en strävan efter att bygga världar – både för kameran, mig själv och de runt om mig. Att iscensätta drömmar, göra det abstrakta konkret och måna om den Lillas strävan mot den Storas uppslukande är det som definierar min tillvaro mest.


Vad betyder årets tema för dig?

Att höja rösten är att bryta med något förlegat; att använda dem mån en har för att göra sig hörd. På grund av mina egna spöken höjer jag sällan rösten rent fysiskt och föredrar att göra det på andra sätt – till exempel genom att bygga världar som berättelser kan utspela sig i eller att anordna festivaler som ger plats åt andra och sätt som de höjer rösten på.


Vad är dina förväntningar på festivalen?

Att få ta del av alla underbara kortfilmer som gjorts under året och lägga de i en dramaturgi som får berättelserna att lyfta varandra.

Tidigare år har jag hållt mig bakom kulisserna så det är oerhört smickrande att få vara med och välja ut filmerna till årets festival.

Jurymedlem i Filmskoleklassen

Individuella Klassen

Marcus Carlsson

Film & Teaterregissör och skådespelare

Marcus Carlsson, född 1984 i Karlskoga i Värmland, är film- och teaterregissör och utbildad på Filmhögskolan i Göteborg. Hans examensfilm Din barndom ska aldrig dö, fick Kulturnyheternas Kulturbagge i kategorin Årets Nykomling.

Kortfilmen Dirtbags vann publikens pris i Startsladden på Göteborg Film Festival 2014. Våren 2018 gick långfilmen Kärlek & Vilja upp på biograferna och just nu utvecklar han filmen Biodlaren. Marcus Carlsson har regisserat på Göteborgs stadsteater och Backa teatern med föreställningarna Shirins vargar, Faces, Luciakandidaterna, Scener ur ett äktenskap och Isadora & Kärleken.

Nu senast nominerades hans pjäs ”Jag ser allt du gör” till bästa scen och teater i Nöjesguiden. I sommar regisserar Marcus sin tredje långfilm Biodlaren

Tre frågor

Vem är du och vad definierar dig?

Nyfiken och intresserad. Filmnörd och Värmlänning. Jag regisserar film och undervisar i filmskådespeleri. Och om jag inte gör det så älskar jag att se på film eller vara på mitt sommarställe i Värmland.


Vad betyder årets tema för dig?

Själv försöker jag alltid höja min egna röst genom mina filmer och föreställningar. Men tror att den kan höjas på olika sätt. Genom en rörelse, genom att avstå från vissa bilder, genom valet av skådespelare eller att ta en lång tyst paus i en scen.


Vad är dina förväntningar på festivalen?

Bli överraskad och inspirerad. Så otroligt hedrad att få sitta i årets jury.

Jurymedlem i Individuella Klassen

Tess Quatri

Regissör och Manusförfattare

Tess Quatri, född 1996 i Sverige, är en författare/regissör som växte upp på Kanarieöarna, såväl som i Sverige och Kenya. Hon bor för närvarande i Norge, där hon tog examen från Den Norske Filmskolen med en kandidatexamen i regi för fiktion. Hon har nyligen avslutat den välrenommerade svenska manusutbildningen Alma Education för branschaktiva manusförfattare.

Tess arbetar nu med sin debutlångfilm, Like There Is No Tomorrow, med vilken hon vann Svenska Filminstitutets “Wild Card”, ett talangbidrag som finansierar utvecklingen av hennes första långfilm. Like There is No Tomorrow — I en av Kanarieöarnas mest populära charterdestinationer försöker en lokal duo av mor och dotter navigera sig genom de kommande vågorna av turism.

Tess Quatri är även känd för Straight Up (2018) och Final Forever (2022).

Tre frågor

Vem är du och vad definierar dig?

Jag är Tess, regissör och manusförfattare från en stor familj av excentriska, komplexa och spännande kvinnor – något som dessvärre inte funnits på film i så stora mängder. Utöver mitt arbete, min familj, och mina omständigheter som absolut definierar mig mycket, så menar jag att jag själv jobbar varje dag och tänker på den jag vill vara mot mig själv – snäll. Och det jobbar jag på varje dag. Att vara snäll mot mig själv. Nyfiken istället för dömande. Och när jag klarar det, så märker jag att inställningen mot mig själv blir inställningen jag har till andra.


Vad betyder årets tema för dig?

Årets tema “Höj rösten” är något som betyder väldigt mycket för mig. Oftast är folk rädda för att höja rösten, eftersom de är rädda för att det kan skada dem, andra – men det som skadar mest, är när en inte säger eller gör något alls. Att bry sig, är att säga något, att göra något – för oss själva, och andra.


Vad är dina förväntningar på festivalen?

Jag är väldigt glad över att få delta som Jury på årets festival, för att se alla verk som sänds in av filmskapare. Mina förväntningar är att få se många olika uttryck, och framförallt få en glimt av filmskaparna bakom filmen i varje historia, film, som skickats in. Det är roligt hur mycket av personen bakom filmen gör avtryck i filmen även om det inte är menat som en personlig film. Och det älskar jag, att lära känna andra filmskapare genom deras verk!

Jurymedlem i Individuella Klassen

Åsa Widman Falewicz

Projektledare, Producent och Curator

Åsa Widman Falewicz, född 1982 i Stockholm, är projektledare, producent och curator med examen i konstvetenskap och en magister från Akademi Valand (dåvarande Filmhögskolan i Göteborg).

Hon har arbetat med både filmstöd och talangutveckling samt visning och spridning men började sitt yrkesliv inom utställningsverksamhet på bl.a Kulturhuset och Liljevalchs konsthall i Stockholm. I över 8 år var Åsa sedan på Film Stockholm och Filmbasen och arbetade med bl.a talangutvecklings-program som STHLM Debut och Pure Fiction, samt med publika arrangemang som seminarier, workshops och samtal. Åsa var flera år projektledare och programansvarig för den årliga, regionala kortfilmfestivalen STOCKmotion på Filmhuset i Stockholm och driver sedan 2011 konstfilmsprojektet Where Dreams Cross, som visat film på offentliga platser runt om i staden. Senast arbetade Åsa som handläggare för teater och film på Konstnärsnämnden och med filmdistribution på produktionsbolaget Story.

Tre frågor

Vem är du och vad definierar dig?

Film har alltid varit en stor del av mitt liv, både privat och i mina yrkesval. Mitt intresse för film föddes redan som barn, då jag upptäckte glädjen i att skapa tillsammans med andra. Jag minns hur jag och mina vänner gjorde filmer i källaren i hyreshuset där jag växte upp. Hur filmens kraft att ge en inblick i andra världar, hjälpt mig att förstå mig själv och andra. Det har format min drivkraft att idag arbeta för både filmens möjlighet att visas och göras.


Vad betyder årets tema för dig?

Jag ser på årets tema Höj Rösten! som övergripande och högst aktuellt i vår samtid, det är något som egentligen skulle kunna appliceras på alla filmer. På något sätt bär alla filmer på en unik röst och ett unikt perspektiv. Men jag ser det även som en uppmaning. Vikten av att höja rösten är mer aktuell än någonsin, vilka röster får idag höras och ta plats och vilka får det inte?
Vågar vi höja våra röster idag? Och finns det röster som vi inte visste fanns?


Vad är dina förväntningar på festivalen?

Det känns oerhört hedrande och spännande att få en unik inblick i den kortfilm som idag görs runt om i Sverige. Jag ser verkligen fram emot att få se film med olika uttryck, varierande genrer och som säkerligen kommer bidra med nyskapande kreativitet. Jag tror att Sveriges Kortfilmfestival fyller en viktig funktion som mötesplats. Filmskapandet är ett kollektivt arbete men innebär också stunder av ensamhet, kanske tvivel och vånda i manusarbete och klippning. Då kan festivalen fylla en viktig roll, inte bara genom möjligheten att visa sin film, utan att skapa tillfälle för filmskapare att träffas, samtala, nätverka och umgås, vilket är enormt betydelsefullt!

Jurymedlem i Individuella Klassen