ALLA VINNARE!

Från vänster Daniil Tomas, Alexander Zadruzny och skådespelaren Lezan Amen. FOTO: Andreas Bjunér

Det blev filmen SPILLT BLOD TORKAR INTE, av Daniil Tomas och Alexander Zadruzny, som av juryn utsågs till vinnare av S:t Botvidspriset/bästa film när Sveriges Kortfilmfestival Botkyrka för första gången gick av stapeln. Filmen är en poetisk skildring av bakgrunden till det beväpnade våld som skördar barns liv och framtidens hopp. Filmen har tidigare i vår även vunnit Getpriset vid .MOV Filmfestival i Husby och bästa ljuddesign vid Sveriges Kortfilmfestival på Bio Rio.

Efter att S:t Botvidspriset överlämnats i samband med prisutdelningen på Hallunda Folkets Hus i Botkyrka i lördags kväll tog Alexander Zadruzny tillfället i akt att höja rösten (“Höj rösten” var festivalens tema) för 39-årige Mikael som sköts till döds framför ögonen på sin tolvårige son i Skärholmen i onsdags. Ett tal som skapade en enad känsla i lokalen och som rörde flera besökare till tårar. Här under kan du läsa hela talet.

Alexander Zadruznys tal:

“Jag vill tro att jag skulle våga göra som Mikael. Att jag skulle sagt ifrån. Försökt ingripa och visat civilkurage. Sträckt ut en hjälpande hand i hopp om att skapa trygghet. Göra det makthavarna och vårt samhälle gång på gång misslyckats med.

Mikael var en far, en bror, en medmänniska, och en skärholmsbo. Han är allas vår att sörja. Det är också därför hela det svenska folkets blickar nu vänt sig mot Skärholmen. Men när mediauppståndelsen tillslut lagt sig, när Ulf Kristersson med sina tio livvakter eskorterats bort, när Magdalena Andersson med sina kameror hack i häl gett sig iväg, när denna tragedi slutat användas som ett politiskt slagträ i den redan skrämmande kapplöpningen om avhumaniserande alternativ, så försvinner också det svenska folkets blickar bort igen. Det gör det alltid. Iallafall för de priviligierade nog att kunna blunda för vår verklighet.

Vi kan inte titta bort ens när hopplöshetens tyngd över bröstkorgen kväver oss

Vi andra vaknar istället upp till en tomhet, till ännu ett barn som berövats livets dygder i förtid, till ännu en bror som inte längre finns kvar bland oss, till ännu en far som inte längre kan gå med sitt barn till badhuset. Vi kan inte blunda för nyhetsnotisen på telefonen när den beskriver vardagen utanför vårt sovrumsfönster. Vi kan inte titta bort ens när hopplöshetens tyngd över bröstkorgen kväver oss. Istället tänder vi ett ljus i samma tunnel där ett liv släckts. Vi tänder det ljuset för att minnas och hedra allt som Mikael stod för. Vi tänder det ljuset för att fortsätta på det han påbörjat. 

Om inte vi tar efter och bryr oss om området, står upp för barnen, och säger ifrån – har inte Mikaels försök då varit förgäves? Vi kan inte bara titta bort. Därför gör vi det makthavarna och vårt samhälle gång på gång misslyckats med. Därför sträcker vi ut en hjälpande hand i hopp om att skapa trygghet. Därför vill jag tro att jag skulle våga göra som Mikael.”

S:T BOTVIDSPRISET/BÄSTA FILM: Spillt blod torkar inte, av Daniil Tomas och Alexander Zadruzny
Vinnarna tilldelades ett teknikstipendium på 15 000 kronor från Dagsljus.

Juryns motivering: Filmen har fångat både våra ögon och öron samt rört våra hjärtan på djupet. Med enastående fotoarbete och en ljudbild som är som en symfoni för själen, bjuder den på en unik visuell och auditiv upplevelse. Genom sitt högaktuella ämne och unika perspektiv väcker filmen känslor och tankar hos sin publik med dikten vars ord tar publiken på en resa genom en noga utvald berättelse. SPILLT BLOD TORKAR ALDRIG är mer än film, det är en rörelse med en stark och tydlig röst som ämnar för att sätta stopp för den nationella krisen som råder i landet.
ABF-PRISET: Jag börjar bli delli, av Matez Garci
Vinnaren tilldelades 8 000 kronor från ABF Botkyrka-Salem

Om priset: Ska gå till en film som kombinerar en stark film med att belysa ett samhällsproblem/lyfter en viktig samhällsfråga. En film som höjer rösten.

Juryns motivering: Med en precision i skådespel, foto, manus och berättande. Med en filmisk höjd får vi dyka in i ett ämne som vi sällan beskådar. Den grep tag om oss på alla nivåer.
FASTIGHETSBYRÅNS PRIS: Bara en fasad, av Cynthia Ugochi Korie
Vinnaren tilldelades 5 000 kronor från Fastighetsbyrån.

Om priset: Priset ska gå till en film som vågar bryta normer. Kan vara en film som berättas på ett nytt sätt, som tar upp något tabubelagt eller som på annat sätt sticker ut ur mängden. Ska tilldelas en modig och nytänkande regissör.

Juryns motivering: Filmens färgstarka öppning förbereder oss för den smärta och sanning som kommer att utforskas. Skådespelet fångar karaktärens djupaste smärta medan filmen avslöjar de dolda fasaderna som omger oss i den ständiga strömmen av sociala medier, utan att försöka moralisera. Det ger en ärlig inblick i en ung kvinnas liv, ett ämne som väcker vår nyfikenhet och som vi önskar att utforska mer av.
FRAMTIDSPRISET: Hafu, av Aya Sakurai
Vinnaren tilldelades 1 000 kronor från Mammut Kultur.

Om priset: Priset ska gå till en film där regissören är född 2001 eller senare och där juryn ser potential för framtiden.

Juryns motivering: En gripande film som belyser kampen med att hitta sin identitet och tillhöra olika kulturer. Med sin tankeväckande skildring av detta ämne berör filmen och inspirerar tittaren att reflektera över vad det innebär att vara en del av olika världar.
HÖJ RÖSTEN-PRISET: Rita, av Rita Ghazaryan 
Vinnaren tilldelades 1 000 kronor från Ladybug Festival samt coachning av Bahar Pars.

Om priset: Ska gå till den film som juryn anser ligga närmast årets tema Höj Rösten. 

Juryns motivering: Med en stark patos berättar hon sin historia. Hon älskar Botkyrka även om Sverige säger att hon inte ska. Hon berättar om orättvisan som gömmer sig i det politiska spelet. Hon höjer rösten för alla oss som lever i Sverige och kämpar för människors rättigheter och lika värde, hon heter Rita.

JURYS HEDERSPRIS: Maj och Majd, av Leandro Netzell Cerón och Samori Tovatt

Juryns motivering: För dess gripande skildring av ett fint möte mellan generationer och dess utforskande av teman som ensamhet och behovet av närhet, tillkännager vi vinnaren
av juryns hederspris. Maj och Majds möte är
hjärtevärmande och får oss att reflektera över samhällets tillstånd. Genom att lyfta fram vikten av mänsklig interaktion förmedlar filmen en stark och bestående berättelse som väcker tankar och känslor hos sin publik. Det är nog fler som skulle må bra av att få en kram.
WIFT-PRISET: Rita, av Rita Ghazaryan

Priset är ett års medlemskap i WIFT (Women in Film and Television).

Om priset: Priset delas ut till en kvinnlig filmskapare och vinnaren utses av Ladybug Festival. Ingen motivering.
BÄSTA DOKUMENTÄR: Heimdalsväg 13, av Kenny Bergander

Juryns motivering: En nostalgisk resa tillbaka i tiden med enastående musik som väcker minnen till liv. Genom sin gripande berättelse tar den med oss på en oförglömlig upplevelse fylld med känslor och minnen från förr.
BÄSTA LJUDUPPLEVELSE: Mitt hjärtas ord till Botkyrka, av Oluchi Anochiam

Juryns motivering: Har lyft berättelsen till nya höjder med sina tydliga röster, mångfacetterade ljudbild och kreativa användning av ljudskapelser. Det är en kärleksförklaring av högsta klass, vars autenticitet och personliga touch skapar en härlig och äkta upplevelse. Berättelsen träffar rätt i hjärtat vilket skapar en varm känsla hos lyssnaren. För dess förmåga att skapa en magisk atmosfär och förmedla en genuin känsla av närhet och kärlek till sin ord, tilldelas MITT HJÄRTAS ORD TILL BOTKYRKA med glädje priset för bästa ljudupplevelse.
BÄSTA FOTO: Roy Tsee/Suheib Saleh (At War, av Suheib Saleh)

Juryns motivering: Foto i denna film ser enkelt ut men vi vet hur mycket det krävs att få en enda tagning att sitta som en smäck och aldrig tappa tempo, regissör och fotograf har i denna film lyckats med rörelse, text och tempo.
BÄSTA MANUS: Amelia Krzywonos (Bruset av fördomar, av Amelia Krzywonos

Juryns motivering: En enastående film med en briljant dialog som fångar vår uppmärksamhet från första stund. Genom en nytänkande berättelse och ett skarpsinnigt manus levererar filmen en gripande och minnesvärd filmupplevelse.
BÄSTA HUVUDROLL: Issa Chorba (Hassans dag, av Issa Chorba)

Juryns motivering: Denna person tar sig igenom rutan, med sin karisma, sin stora resonans och utstrålning. Han är för oss Botkyrkas hjärta. Vi vill ha mer av Hassan.
BÄSTA BIROLL: Satoshi Kudo (Hafu, av Aya Sakurai)

Juryns motivering: Genom sin trovärdiga och övertygande prestation gestaltas en karaktär som inte bara kämpar i sin föräldraroll, utan också utstrålar en stark kärlek och omsorg till sin dotter. Genom små, men betydelsefulla gester, som att ta på sig sin dotters hemläxa för att underlätta för henne, skapas en stark och nära känslomässig koppling med publiken.

Nu höjer vi rösten – för våra unga!

Varmt välkommen till Sveriges Kortfilmfestival Botkyrka! För oss känns det oerhört stort och kul att i dessa på många sätt dystra tider kunna erbjuda en ny och helt gratis filmfestival i Botkyrka, för kultur enar oss, kultur håller oss friskare – och inte minst friare. En filmfestival låter nya röster höras och höjas, den öppnar dörrar som aldrig skulle öppnats annars och den sår frön av nya tankar.

Årets festivaltema är ”Höj rösten”, och det kunde inte ligga mer rätt i tiden. För jag vet att många där ute, inklusive undertecknad, inte känner sig hemma i det samhälle som just nu formas. Tillsammans måste vi protestera, lyfta varandra och skapa en gemensam tro på framtiden. Lyfta kollektivet och fasa ut individualismen i ett samhälle där allt färre medborgare känner att de hör hemma. 

Enligt en undersökning från Folkhälsomyndigheten (2023) har skolstressen ökat i alla åldrar samtidigt som elevsammanhållningen försämrats, vilket leder till att allt fler mobbas i skolan. Fler har besvär som sömnsvårigheter, irritation, nedstämdhet och dåligt humör. Bland 15-åringar har majoriteten av flickorna och nästan hälften av pojkarna återkommande besvär. Dessutom rekryteras, enligt polisen, allt fler barn till ”gängen”. Just nu ungefär 1 000 barn per år. I fjol åtalades mer än tre gånger så många 15-åringar för mord jämfört med året innan samtidigt som antalet ungdomsgårdar minskar. Ungdomar och barn behöver, precis som vuxna, samhörighet, hobbies och sysselsättning för att må bra. Ändå skärs det nergå kulturen, tillsammans med idrotten den största garantin för att dessa tre behov uppfylls.

En kartläggning från SVT:s Kulturnyheterna från tidigare i år visar att 19 av 20 svarande regioner inte räknar upp sina kulturbudgetar i takt med inflationen. 19 av 20. Det är hårresande 95 procent. I tider där allt har blivit dyrare får kulturskapare som redan trollar med knäna ännu mindre att röra sig med. Du behöver inte vara matematiker för att förstå att det väntas ännu större nedskärningar av kulturstöd – och då kan det vara värt att nämna att regeringen redan förra året halverade (!) stödet till landets kulturskolor.

Vad händer med mångfalden i utbudet när allt färre människor nås av möjligheten att skapa? När kulturen skapas av eliten – för eliten? 

Mängder av forskningsrapporter har pekat på att kultur minskar risken för bland annat stress, depression och demens. Men det stannar inte där. 2019 släppte FN:s världshälsoorganisation WHO rapporten ”What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being?”. I en intervju med Karolinska institutets initiativ “Den kulturella hjärnan” sa WHO-rapportens huvudförfattare Daisy Fancourt: ”Det finns starka belägg för att kultur kan hjälpa till att förbättra den sociala sammanhållningen, kan förbättra barns språkutveckling, och kan motverka frånvaro i skolan”.

Tillsammans måste vi vända den här kolsvarta utvecklingen. För ungdomen, för de äldre, för skolan och för kulturen. Vi kan inte ha det så här. Det är hög tid att du, jag och alla andra kollektivt höjer rösten!

Andreas Bjunér, producent,
Sveriges Kortfilmfestival Botkyrka

FESTIVALENS KONFERENCIER:

SEGEN TESFAI

Vi är stolta och glada över att ha haft den fantastiska Segen Tesfai som festivalens konferencier. TACK SEGEN!

Den mångsidiga Segen som har gjort avtryck både på scenen och på vita duken. Med framträdanden i hyllade filmer som “Dröm Vidare” och “Stammisar”, samt en ny film som förväntas släppas senare detta år, har Segen etablerat sig inom filmvärlden.

Hennes närvaro på teaterscenen är lika imponerande, med roller i produktioner som “Vem som hon” på Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen 2022 och “Salong Golnaz” på Uppsala Stadsteater 2024.

Segen är även en skicklig sångerska med musikstudier i London i bagaget. Vi kände oss privilegierade över att ha henne som vår konferencier under festivalen. 

Festivalens tema: Höj rösten!

Uttryck för tankar, påståenden, perspektiv, mothugg, medhåll, alternativ, stöd, uppror, det enkla och vardagliga, det komplicerade, det jobbiga och det vackra kan förmedlas på många andra sätt än genom tal.

Bilder, poesi, musik, dans och film är alla viktiga röster att förmedla och dela med sig av.Att fylla på vårt gemensamma medvetande med inspiration, provokation eller igenkänning är att vara aktiv i sig själv och lämna avtryck i världen. Oavsett verktyg eller medium kan vi göra oss hörda.
I ett tyst samhälle verkar stora och många faror lura.

Så; Höj rösten!

Tulsa Jansson,
ordförande i Svenska Sällskapet för Filosofisk Praxis SSFP

TACK TILL VÅRA SAMARBETSPARTNERS!

Så; Höj rösten!

Tulsa Jansson,
ordförande i Svenska Sällskapet för Filosofisk Praxis SSFP