Det hade varit omöjligt att ha en filmfestival utan alla underbara filmskapare som skickat in sina fantastiska verk. TACK ALLA som skickat in sina filmer till festivalen, alla filmskapare som ställt upp på intervju och pratat med Ivar Fors, samt alla som presenterat sina filmer i videohälsningar!
Här under ser vi årets vinnande filmer i Individuella klassen, Filmskoleklassen och “SM i Minutfilm – Publikfavorit”, framröstad av årets festivalpublik.
Individuella klassen
GULD
”Punani Steam” regisserad av Emma Pål Brunzell
Genom ett långsamt och smärtsamt berättande har denna film gett oss insidan och samtidigt baksidan av en liten bit nutidshistoria. Genom ett att bjuda in oss från ett eget perspektiv och bildspråk förstår vi direkt vad ensamhet är på riktigt.SILVER
”Mats/Maria” regisserad av Klara Kristoffersson
Med respekt och en stark känsla för bild och musik skapas ett vardagligt porträtt av en person som både är väldigt vanlig och väldigt ovanlig. Denna finstämda kortdokumentär rymmer såväl poesi som en rostig vedklyv.BRONS
”Untitled Earth Sim 64” regisserad av Jonathan Wilhelmsson
En film som på sex minuter tar med oss i en välkomponerad berg-och dalbana av genuina skratt och djupa filosofiska frågor. Genom ett professionellt, naturligt och övernaturligt sätt lyckas filmskaparen sammanfläta två komplicerade genrer; humor och science-fiction, där till och med eftertexterna är extremt fångande.BÄSTA TOLKNING AV TEMA TID
”Finhobby – Kommunalråd och sånadär…” regisserad av Andreas Lund
Den här filmen sticker ut med ett klurigt och underfundigt undersökande av tiden, tidens gång och minnet av den tid som passerat. En film som är ett tidsdokument – eller kanske historieskrivning – byggt av fragment av olika personers minnen av en tid som flytt men som ändå format vårt samhälle. Exakt vilken tid – och vems vittnesmål det handlar om får vi aldrig riktigt veta. Men som vi alla vet är minnet flyktigt och ofta är det svårt att veta vad som är minnen och vad som är fantasi eller dröm.
BÄSTA REGI
”Punani Steam” regisserad av Emma Pål Brunzell
Det är inte för intet denna film kommer så starkt att sätta sig i årets juryhjärtan. Att fånga nutidens försäljningsanda, till att helt hitta det ytliga tomrum som drabbar huvudrollsinnehavaren är både komiskt och dråpligt. Här är balansen skör mellan skratt och gråt, både i filmen och för åskådaren. Man känner förtroendet mellan regissör och skådespelare i dom långa scener som atmosfären vilar på.BÄSTA FOTO
”Moodtalk” med foto av Georg Schierbeck
Här har filmskaparna lyckats skapa varenda bild i filmen till ett levande konstverk, som förhöjt berättelsens själ till skyn. Det färgsprakande temat fångar dessutom de allra minsta detaljerna hos karaktärerna och i omgivningen, som gör att publiken inte kan bärga sig för nästa scens fantastiska visuella intryck.BÄSTA MANUS
”Gästhamn” skriven av Simon Revilla
För ett kort och koncentrerat drama om utanförskap och fördomar. Berättelsen springer ur en helt vardaglig situation som vecklas ut till en ödesmättad historia med starka känslor men utan stora åthävor. I detta manus bär varje ord en mening.BÄSTA LJUDBILD
”Diset i Dalen” med ljud av Ruben Pérez Avalos
Genom små och stora ljudkällor har filmen lyckats skapa den sällsynta känslan av det större rummet i berättelsen. Dessutom har skaparna tydligt finslipat det audiella i samband med berättelsens spänning och mystik, där ljudbilden är kreativt utfört på ett vis som känns helt realistiskt i en animerad värld.BÄSTA MUSIK
”Ber inte om det” med musik av Sebastian Chavez och Elma Bradalo
En film som visar hur musik kan förstärka och sammanbinda flera berättelser till en och samma. Rytmiken från trummor, stråkinstrument och gitarrer skapar en känsla av frustration på flera plan under berättelsens gång, där vi i slutet av verket lämnas i en stark uppmuntran till att fortsätta kämpa för kvinnors rättigheter.BÄSTA KLIPP
”Finhobby – Kommunalråd och sånadär…” av Andreas Lund
Med ett enastående handlag skapas en väv av bild och ljud. Med upphittade bilder och upphittat ljud lyckas klipparen lägga ett pussel där varje bild ligger på exakt rätt plats i berättelsen. Resultatet av detta pussel är ett litet och intimt men ändå storslaget tidsdokument.HEDERSOMNÄMNANDE
”Allt för dig” regisserad av Amir Halim & Sam Al-Suhaili
En varm och nära film om att gå den extra milen för den man älskar trots att omständigheterna är knappa och möjligheterna små. En film som i all sin enkelhet sätter fokus på klyftorna i vårt samhälle. En film som många har mycket att lära av.BÄSTA SKÅDESPEL
Eva Dahlman i ”Hållbart Professionell”
För tolkningen av en högst nu levande person, som verkar i var mans kontakt med auktoritära medelmåttor. Att gestalta en person som tar sig själv på så stort allvar och som gränsar till komedi utan att kliva över gränsen är genialiskt.BÄSTA BIROLLER
Embla Olsson Uv, Ellen Aarsrud & Harun Alic i ”Hållbart Professionell”
Som det ofta är på en inspelning är man inte ensam om att prestera en känsla, en situation ett händelseförlopp. Mycket händer naturligtvis i redigeringen och regissören påverkar ju scenernas ton. Men man känner när man kollektivt har kommit fram till en fungerande form som skådespelarkollektiv. Här är det tyst, men känslorna går att ta på i rummets kvava instängda luft.
Filmskoleklassen
GULD
”När jag blir stor” regisserad av Tilde Hernström
En film som med fantastisk regi, vackert foto och vass klippning delar ett starkt budskap. En viktig film om asylpolitik och barns drömmar och ambitioner.SILVER
”Kan man inte bara få ha det lite bra” regisserad av Hanna Järgenstedt
En film som är starkt genomförd med stor kreativitet. En film med glimten i ögat och humor med hög igenkänning, vi lämnas kvar med ett stort leende.BRONS
”Hoppet” regisserad av Agnes Brede
En stark och viktig berättelse som skickligt använder sig av show don’t tell, flashbacks, kroppsspråk, dialoger och musik, för att på ett fåtal minuter framställa de komplexa mekanismer, de suddiga gränser och de till synes motsägelsefulla känslorna hos någon som är klämd i en våldsbenägen relation.BÄSTA REGI
”När jag blir stor” regisserad av Tilde Hernström
En regissör som med effektiv användning av foto, klippning och ljud, och ett skickligt samarbete med barn, har skapat en stark filmupplevelse med ett viktigt budskap.BÄSTA FOTO
”Connect” med foto av Elliot Elmblad
Intressanta kamerarörelser och olikfärgade miljöer blir centrala i Elliot Elmblads dynamiska tolkning av filmfoto. Hans sätt att väva ihop olika rörelseriktningar för att förmedla känslan av avstånd eller närhet är tydligt och berättande; fotot är också förstärkt av elegant grading. Allt detta ger denna unga filmskapare en förstaklassbiljett till en lovande framtid.BÄSTA MANUS
”Betongpyromanen” skriven av Erica Juthe och Robin Villebichot
Manusarbete på djup nivå med sparsmakade viktiga repliker, vilka indirekt förmedlar det vi behöver veta för att kunna känna oss gripna av händelserna. Ett berättande som också använder sig av betydelsefulla tystnader för att ge åskådaren tid att sjunka in i karaktärernas känslor.BÄSTA LJUD
“Viventu” med ljud av Johan Escher & Martin Taesler
Två personer som med sitt proffsiga och atmosfäriska ljudarbete förhöjde filmupplevelsen.BÄSTA ORIGINALMUSIK
“Viventu” med musik av Jonathan Streng
Elegant och stämningsfull musik ackompanjerar det fina fotoarbetet, utan att stjäla för mycket uppmärksamhet.
Resultatet är ett lyckat samspel.BÄSTA KLIPP
”Tillsammans i saknaden” av Sara Dutta, Viktor Hedlund och Alis Wahlsten
En skicklig och sömlös sammansättning av en stor mångfald av olika sorters material: stillbilder, rörliga bilder av alla slag och format, blandad färgtoning, lågupplöst ljudkvalitet, begränsat antal källor: inget man störs av alls när man njuter av denna lilla pärlan.BÄSTA SPECIALEFFEKTER
“Viventu” med specialeffekter av Eleonora Martin
Juryn vill i år dela ut ett särskilt pris för bästa SFX & make-up till en person som med skickligt och vackert hantverk skapat en varelse från en annan värld.HEDERSOMNÄMNANDE
Hanna Järgenstedt för sitt arbete med ”En pissunges bekännelse” & ”Kan man inte bara få ha det lite bra”
Juryn vill dela ut ett särskilt hedersomnämnande i filmskoleklassen till en person som visar sig vara en kreativ kraft utöver det vanliga, en tusenkonstnär med kvalitet.BÄSTA UNGA TALANG
”Bottled Emotions” regisserad av Lovisa Miljeteig Lundqvist
Många faror och fällor som unga människor kan brottas med finns sammanvävda i denna symboliska och dystopiska filmvärld. Den tar upp många viktiga frågor och berättar också om ensamhet och isolering, med en välplacerad antydan till pandemitider.BÄSTA SPELFILM
”Betongpyromanen” regisserad av Erica Juthe och Robin Villebichot
Ett bra manus som stärks av elegant bildberättande, bra skådespeleri och viktiga tystnader för att förmedla hur ett barn − utan vuxen vägledning − kämpar för att leva vidare efter en stor sorg.BÄSTA DOKUMENTÄR
”Mer än bara dans” regisserad av Karl Larsson
Inspirerande och skickligt berättat om att överkomma svårigheter och att följa sina drömmar. Som huvudpersonen säger själv: ”I don’t believe in dreams. I have a target. I have goals. I do it”.BÄSTA ANIMERADE FILM
”Blob” regisserad av Alva Winbladh, Karolina Berg & Mirza Karaduman
Starkt kreativ och välgjord film som med mörk humor berättar om en försökskanin, eller försöksblob, som slår tillbaka.HEDERSOMNÄMNANDE ANIMATION
Julia Ammouri, Kinda Kreidi, Walter Behrman & William Dalenson för sitt arbete med ”Dockhuset”
Juryn vill dela ut ett särskilt hedersomnämnande i filmskoleklassen till fyra personer som med stor kreativitet och skickligt hantverk skapat en animerad film som visar på stor talang. Vi ser med spänning fram emot vad ni gör härnäst.BÄSTA SKÅDESPEL
Kejla Lindström i ”Betongpyromanen”
En mycket imponerande prestation av en ung flicka, som lyckas framställa olika känslor − ibland i konflikt med varandra. Hon kan vara både stark och vilsen på samma gång, fint doserat, varierat och moget skådespeleri.BÄSTA BIROLL
Maja Gallstad i ”Kollektivet”
En person som med stor naturlighet och träffsäker komisk timing gjorde ett alldeles särskilt avtryck på juryn.
Minutfilm 2021 – Publikfavoriter
Med nära 80 röster totalt i ”SM i Minutfilm – Publikfavoriten!” tog Tissel Tassel hem hela 22.37%! Andra plats delas av två olika tolkningar av pandemin, ”Corona Style” (Margareta Pettersson) och ”Corona i NUTID” (Per Lundgren). Tredje plats gick till en som det tog en bra stund för att komma i vattnet: ”Badkrukan” (Emelie Eckerud).
GULD
”Tissel Tassel” regisserad av Margareta Pettersson
Alice berättar om sitt händelserika liv för sin gode vän.SILVER
”Corona i NUTID” regisserad av Per Lundgren
En kemibaserad komedi på coronaviruset.SILVER
”Corona Style” regisserad av Margareta Pettersson
Alice lever i ett coronasäkert äktenskap, men ibland släpper hon alla hämningar.BRONS
”Badkrukan” regisserad av Emelie Eckerud
En individ, som föredrar att spendera tid, bredvid, vatten. Tiden går, frågan kvarstår; ta till sig mod, eller vara den som avstod.