Vinnare SKFF 2020 Individuella Kl.

Jury: Andra Lasmanis, Jonas Pedersen Hardebrant, Josef Kullengård

Guld
Alltid oavsett. Kim Sundbeck och Majaq Julén.
Med ett perspektiv som riktar blicken mot individen snarare än kollektivet uppenbarar sig ett porträtt av en tuff men sympatisk ”hjältinna” i en brutalare machokultur. På endast 9 minuter, får vi inblick i huvudkaraktärens glädje, oro, rädsla och lycka. En passionerad supporter vars utstrålning går rakt genom vita duken tack vare mästerligt filmiskt hantverk. De konstnärliga valen av bland annat svart/vitt foto, ljudläggning och snabba klipp gör denna korta dokumentär både dramaturgiskt spännande och visuellt snyggt och blir därmed i alla avseenden avgjort GULD värd.

Silver
The Manila Lover. Nina M. Barbosa Blad och Lotte Sandbu.
Vinnaren är en film byggd med hjärta, värme och verklighetstrogna karaktärer. Samtidigt tar den sig djärvt an frågor om klass och makt utifrån såväl genus som postkoloniala perspektiv. Med intelligens och humor, lika underhållande som kraftfull, dekonstruerar filmen de stereotypa förväntningar som den själv bygger upp.

Brons
Jag vill se Gällivare Brinna. André Vaara och Anna Karin Ruisniemi.Att låta oss åskådare vara med och upptäcka en sommarnatt i Norrlands inland med så mycket doft och känslor är en bragd. I varje minut är vi med dessa grabbar i denna, kanske intetsägande men ack så stark och minnesfull kväll och natt. Myggorna, vänskapen och den intensiva sommarnatten lämnar stämningar långt efter att eftertexterna rullar.

Bästa Regi
The Manila Lover. Johanna Pyykkö.
Med ömhet och stringens levererar regissören ett okonventionellt relationsdrama om makt och sårbarhet. Hon axlar regin med full behärskning och lyckas parera mellan värme och en kritisk blick, utan att för den delen bli moraliserande.

Bästa Manus
Vill mer. Bo Johan Sörensen.
Ett välskrivet och underhållande manus med lika delar tempo, humor och spänning är inte enkelt att få ihop. Men i detta format, det kortare, är vinnarens manus helt klart imponerande. Med självförtroende har manusförfattaren skapat ett modigt och spännande verk. Karaktärer och miljöer känns samtida och moderna utan att kännas främmande. En injektion av ”glimten i ögat” som inte är allt för vanligt inom svensk film, men som vi vill uppmuntra till. Vi håller med titeln Vill mer, och utropar: Vi vill ha mer!

Bästa Foto 
Alltid oavsett. Foto: Majaq Julén Brännström och Teitur Ardal Rosengren.
Att ta ett djupt andetag och veta var berättelsens epicentrum ska koncentreras till är en skicklighet som är filmens grundbult. I denna film är kameraögat där det ska vara – lyhört, bestämt, följsamt och med alla känslosträngar på vid gavel. En fröjd att följa med på denna resa och känna sig trygg i berättelsen.

Bästa Klipp 
Jag vill se Gällivare Brinna. Emma Pål Brunzell.
Våga klippa i kontraster och tvära kast är att vara djärv. Men om man också vågar andas ut i ögonblick som ska vara fridfulla med andhämtningar, det är att ha full kontroll på berättelsen. I denna film böljar filmens andetag i balans med klippningen. Det kallar vi i juryn – balanserad klippning.

Bästa Skådespelare
Poison. Arthur Hakalahti
Arthur Hakalahti gör en dynamisk rollprestation av en skör och rotlös ung man. Känslan av utanförskap dominerar varje rörelse och varje blick, trots ett ofta återhållsamt men alltid starkt närvarande och realistiskt uttryck där tonen harmoniserar fint med berättelsen.

Bästa Musik
Live forever. Gustav Egerstedt.
Omöjligt att inte fastna för, omöjligt att inte vilja se om igen och framför allt omöjlig att få ur huvudet. Ingen låt, ton eller musikstycke bland årets bidrag har skapat samma effekt som den enkla frasen Die, die we are all gonna die och vi kan inte annat än att belöna denna framtida ”monster hit” med priset för bästa musik.

Bästa Ljud
Demoner. Av Daniel Lopez Nelson.
En kompakt ljudmatta och stämningshöjande kompositioner skapar en suggestiv atmosfär och ger denna skräckpärla en helgjuten inramning.

Hederspris 
En lysande Destination, Adam Bejstam med team.
Skrotnisse möter oändlighet. Lekfullt och humoristiskt och med en pillemarisk scenografi och med en underbart utmejslad karaktär – får vi en resa till universums och människans inre och djupaste gåtor. Denna film förför inte bara med lekfullhet i bilden utom också med en underbar ljudbild.  Ömsom försiktig och poetisk ömsom bombastisk och svulstig. En fullkomligt enastående filmpärla som tog juryn med storm. Nostalgi = Nostos/ hemkomst & Algos/smärta – nu vet vi vad det grekiska ordet betyder.

JURYNS SPECIALPRIS:
Live forever. Gustav Egerstedt.
Juryns specialpris går till en film som trots sin (korta) längd om 200 sekunder lyckas med ovanliga konststycket att vara både konstnärlig och kommersiell, men ger oss också vibbar av en framtida viral succé. På ett smart och uppfinnesrikt sätt vävs text och bild ihop till en kort om än effektiv historia med nostalgisk blinkning åt den skräckfyllda filmhistorien. Med en otrolig finess, timing och hantverksskicklighet är vi övertygade om att teamet bakom Live forever kommer göra storverk i framtiden och juryn vill därför ge vårt helt egna specialpris!